أخبار عاجلة
3 قتلى بينهم نائب القنصل التركي في أربيل -
«جيم أوف ثرونز» يتصدر ترشيحات جوائز إيمي -

أحدث تصريحات لوزير التموين حول منظومة دعم الخبز الجديدة

نعرض لكم زوارنا أهم وأحدث الأخبار فى المقال الاتي:
أحدث تصريحات لوزير التموين حول منظومة دعم الخبز الجديدة, اليوم الاثنين 1 يوليو 2019 01:41 صباحاً

قال الدكتور علي المصيلحي، وزير التموين والتجارة الداخلية، إنه لابد لكل مواطن أن يحصل على حقه كاملًا في منظومة الدعم بعيدًا عن الانتهازية والاستغلال: "لابد من وجود نظام منضبط محترم".

وأضاف وزير التموين، وفق فيديو نشرته صفحة بقالي تموين بلبيس: "بطمنكم عشان اللي يقولك الرغيف هيبقى بـ60 قرش، قبل ما يبقى بـ60 قرش حضرتك هتلاقي على بطاقة التموين بتاعتك نازل 55 قرش وتدفع أنت بس 5 قروش واللي ملوش كارت هيدفع 60 قرش".

وتابع وزير التموين: "علشان كده أصحاب المخابز هيدفعوا ثمن الشوال قبل ما يستلموه، لو دفعوا التمن قبل ما يستلموه هيلحسوا السير، كلهم لو مشيوا بما يرضي الله هيعملوا قرش محترم".

وأكد وزير التموين: "هدفنا الأساسي تحقيق فائدة المواطن، والناس اللي بتسيب الكارت بتاعها للمخبز وبيحصل تلاعب كبير، لكن لما يبقى الكارت فيه فلوس هتسيبهوله؟ لا.. عرفت ليه بقول يبقى فيه فلوس ده لمصلحتك، إصحوا دي مليارات حق للناس".

هذا المقال "أحدث تصريحات لوزير التموين حول منظومة دعم الخبز الجديدة" مقتبس من موقع (النبأ) ,ولا يعبر عن سياسة الموقع أو وجهة نظرة بأي شكل ,وأنما تقع المسئولية الخبر أو صحتة على مصدر الخبر الأصلى وهو النبأ.